Türkiye'de Ortaokulların Uyum Haritası: Ortaokul Öğrencilerinin Okula Uyumlarının Öğrenci, Sınıf ve Okul Düzeyine Göre İncelenmesi


Gençtanırım D., Demirtaş zorbaz S. (Araştırmacı), Kızıldağ S., Akın arıkan Ç., Ulaş kılıç Ö., Doğan N.

  • Proje Türü: TÜBİTAK Projesi
  • Proje Grubu: Sosyal Bilimler
  • Başlangıç Tarihi: Aralık 2022
  • Bitiş Tarihi: Nisan 2024

Özet

Özgün Değer: Ortaokul öğrencilerinde okula uyum durumunun ele alındığı ve okula uyumun akademik, sosyal ve

davranışsal uyum olmak üzere üç boyutta incelenmesinin hedeflendiği bu çalışmanın birden fazla özgün değeri

bulunmaktadır. Çalışmanın ilk özgün yanı Türkiye’de 12 farklı bölge, 26 il, 104 okul, 1664 sınıf ve yaklaşık 50.000

ortaokul öğrencisinden elde edilen verilerle okula uyumun bölgeler arasında nasıl farklılaştığının belirlenmesi ve ülke geneli için bir okula uyum haritasının hazırlanacak olmasıdır. Çalışmanın ikinci özgün yanı ise ortaokul öğrencilerinin okula uyum düzeylerinin öğrenci, sınıf ve okul düzeylerindeki faktörlere göre gösterdiği değişimin ve bu düzeylerdeki

faktörler arasındaki etkileşimin üç düzeyli bir modelle test edilecek olmasıdır. Ayrıca çalışmada sınıf düzeyindeki

değişkenlerin belirlenmesinde öz belirleme kuramı temel alınacaktır. Çalışma bu yönü ile hem alandaki bilgi birikimine

katkı sağlayacak hem de okula uyumun artırılmasına yönelik gelecekte yapılacak çalışmalara çok boyutlu bir bakış açısı

sunacaktır. Projede ilgili alanyazındaki ihtiyaçtan yola çıkarak ortaokul öğrencilerinin okula uyumlarını ölçmeyi

amaçlayan akademik, sosyal ve davranışsal uyum boyutlarını içeren bir ölçeğin geliştirilmesi planlanmaktadır. Ölçeğin

psikometrik özellikleri 12 bölgeden seçilen ortaokul öğrencilerinden toplanan verilerle test edilecek ve norm çalışması

yapılacaktır. Böylelikle okula uyumun farklı boyutlarına ve öğrencilerin uyum düzeylerinin düşük, orta ya da yüksek

oluşuna ilişkin fikir verebilecek bir ölçme aracı alana kazandırılacaktır. Özellikleri bağlamında ölçek geliştirme çalışması

da projenin bir diğer özgün yanını oluşturmaktadır.

Yöntem: Çalışmada öğrenci düzeyinde cinsiyet, sınıf düzeyi, dönem sonu not ortalaması, aile ortamı, kariyere ilişkin

ebeveyn desteği, akran zorbalığı değişkenlerinin; sınıf düzeyinde sınıf büyüklüğü, sınıfta son bir dönemde düzenlenen

ders dışı faaliyetlerin sayısı ve öğrencilerin ilgili faaliyetlere katılım oranı değişkenlerinin; okul düzeyinde okul büyüklüğü,

eğitim türü(tekli-ikili), okulun başarı düzeyi, okulda bir dönemde düzenlenen ders dışı faaliyetlerin sayısı ve öğrencilerin

ilgili faaliyetlere katılım oranı değişkenlerinin ele alınması planlanmaktadır. Çalışmada kullanılacak olan veri toplama

araçlarına ilişkin bilgiler yöntem başlığı altında sunulmuştur. Toplanacak veri seti hiyerarşik bir yapıya sahip olacaktır.

Veri setinde öğrenciler sınıflarda, sınıflar ise okullarda yuvalanacağından aynı okuldaki sınıflar diğer okullardaki

sınıflara, aynı sınıftaki öğrenciler ise diğer sınıflardaki öğrencilere göre paylaştıkları ortak bağlamdan dolayı ölçülen

özellikler bakımından birbirlerine daha benzer olacaktır. Dolayısıyla okula uyumun okullar arasındaki değişkenliğinin

yanı sıra, aynı okul içindeki sınıflar arasındaki değişkenliği ile aynı sınıf içindeki öğrenciler arasındaki değişkenliği de ele

alınmalı ve bu düzeylerde gözlenebilecek uyum farklılıklarını açıklamak üzere her düzeye ilişkin değişkenler kurulacak

modellere dahil edilmelidir. Bu doğrultuda çalışmada üç düzeyli hiyerarşik doğrusal model kurularak verinin hiyerarşik

yapısına uygun olarak hangi düzeyde hangi değişkenlerin uyumda etkili olduğu incelenecektir.

Yönetim: Proje ekibinde Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanından dört doçent, Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme

alanından bir profesör ve bir doktor öğretim üyesi olmak üzere bir proje yürütücüsü, dört araştırmacı ve bir danışman yer

almaktadır. Araştırmacılar proje boyunca kendi uzmanlık alanları ile ilgili proje basamaklarında görev alacaklardır.

Ayrıca projede Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanında lisansüstü eğitimine devam etmekte olan üç bursiyer ile

Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme alanında lisansüstü eğitimine devam etmekte olan bir bursiyer görevlendirilecektir.

1001BF-01 Güncelleme Tarihi: 07/04/2020

2

Yaygın Etki: Proje kapsamında uluslararası ve ulusal bildiriler, en az biri SSCI’da indekslenen bir dergide olmak üzere

üç makale ve uluslararası bir kitap bölümü üretilmesi planlanmaktadır. Ek olarak bir bursiyerin lisansüstü tezinin

projeden oluşturulması hedeflenmektedir. Aynı zamanda proje kapsamında oluşturulacak olan sosyal medya hesabı ile

projeden elde edilen bulgular ortaokul öğrencileri, ortaokullarda çalışan öğretmenler, psikolojik danışmanlar, okul

yöneticileri, öğretmen ve psikolojik danışman adayları ile alandaki araştırmacılara ve toplumdan konuya ilgi duyan başta

ebeveynler olmak üzere diğer kişilerin de erişimine açılacaktır. Projeden elde edilen bulgular, MEB tarafından

ortaokulda okula uyumun artırılmasına yönelik yapılabilecek önleyici ve müdahale edici programlara, politikalara ve

uygulamalara temel oluşturabilecektir. Projenin ortaokul öğrencilerinin okula uyumlarının artırılmasına yönelik

hazırlanabilecek yeni projelere de öncülük etmesi beklenmektedir.